1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Scrisoarea Sfântului Apostol Paul către Romani

traducerea catolică
Editura Sapientia din Iaşi

    Capitolul 4

    1. Așadar, ce vom spune că a găsit Abraham, părintele nostru după trup?
    2. Căci dacă Abraham ar fi fost justificat datorită faptelor, ar fi avut motiv de laudă, însă nu înaintea lui Dumnezeu.
    3. De fapt, ce spune Scriptura? Abraham a crezut în Dumnezeu și i s-a considerat aceasta ca justificare.
    4. Dar celui care lucrează salariul nu i se consideră ca dar, ci ca datorie.
    5. Însă celui care nu lucrează, dar crede în cel care-l justifică pe cel păcătos, credința lui i se consideră ca justificare.
    6. La fel, David îl numește fericit pe omul căruia Dumnezeu îi dă justificarea fără fapte:
    7. Fericiți cei cărora le sunt iertate nelegiuirile și cărora le sunt acoperite păcatele.
    8. Fericit bărbatul căruia Domnul nu-i consideră păcatul.
    9. Deci fericirea aceasta este numai pentru cel circumcis sau și pentru cel necircumcis? Căci noi spunem: i s-a considerat lui Abraham credința ca justificare.
    10. Așadar, cum i-a fost considerată? Pe când era circumcis sau pe când era necircumcis? Nu când era circumcis, ci când era necircumcis.
    11. El a primit semnul circumciziei ca pe un sigiliu al justificării prin credința pe care o avea pe când era necircumcis, astfel încât el să fie părintele tuturor celor care cred fără să fie circumciși, ca să li se considere și lor justificarea,
    12. și părintele circumciziei pentru cei care [provin] din circumcizie, dar și al celor care merg pe urmele credinței părintelui nostru Abraham, pe care a avut-o pe când era necircumcis.
    13. Căci promisiunea că va deveni moștenitorul lumii i-a fost făcută lui Abraham și descendenței lui nu prin Lege, ci prin justificarea din credință.
    14. De fapt, dacă moștenitorii ar fi prin Lege, credința ar deveni inutilă, iar promisiunea ar fi anulată.
    15. De fapt, legea provoacă mânie. În schimb, unde nu este lege, nu este nici încălcarea ei.
    16. De aceea [promisiunea a fost făcută] prin credință, ca să fie din har și ca promisiunea să rămână singură pentru toată descendența: nu numai pentru cel care provine din Lege, ci și pentru cel care provine din credința lui Abraham, care este părintele nostru, al tuturor,
    17. după cum este scris: Te-am pus părinte al multor popoare, [adică] înaintea lui Dumnezeu în care a crezut, care dă viață celor morți și cheamă la ființă cele ce nu sunt.
    18. Sperând împotriva oricărei speranțe, el a crezut că va deveni părintele multor popoare, după cum i se spusese: Așa va fi descendența ta.
    19. Și, fără a slăbi în credință, nu s-a uitat la trupul său aproape mort de acum - avea aproape o sută de ani - și nici la sânul neroditor al Sarei,
    20. n-a șovăit cu neîncredere, ci, în fața promisiunii lui Dumnezeu, s-a întărit în credință dând glorie lui Dumnezeu,
    21. convins pe deplin că cel care a făcut promisiunea poate s-o și împlinească.
    22. Pentru aceasta i s-a considerat ca justificare.
    23. Dar ce a fost scris nu i s-a considerat numai pentru el,
    24. ci va fi considerat și pentru noi care credem în cel care l-a înviat din morți pe Domnul nostru Isus Cristos,
    25. care a fost dat [la moarte] pentru fărădelegile noastre, dar a înviat pentru ca noi să fim justificați.

    Abraham, părintele celor care cred

    Capitolul 4

    1 Așadar, ce vom spune că a găsit Abraham, părintele nostru după trup? 2 Căci dacă Abraham ar fi fost justificat datorită faptelor, ar fi avut motiv de laudă, însă nu înaintea lui Dumnezeu. 3 De fapt, ce spune Scriptura? Abraham a crezut în Dumnezeu și i s-a considerat aceasta ca justificare. 4 Dar celui care lucrează salariul nu i se consideră ca dar, ci ca datorie. 5 Însă celui care nu lucrează, dar crede în cel care-l justifică pe cel păcătos, credința lui i se consideră ca justificare. 6 La fel, David îl numește fericit pe omul căruia Dumnezeu îi dă justificarea fără fapte:
    7    Fericiți cei cărora le sunt iertate nelegiuirile
        și cărora le sunt acoperite păcatele
    .
    8    Fericit bărbatul căruia Domnul nu-i consideră păcatul.
    9 Deci fericirea aceasta este numai pentru cel circumcis sau și pentru cel necircumcis? Căci noi spunem: i s-a considerat lui Abraham credința ca justificare. 10 Așadar, cum i-a fost considerată? Pe când era circumcis sau pe când era necircumcis? Nu când era circumcis, ci când era necircumcis. 11 El a primit semnul circumciziei ca pe un sigiliu al justificării prin credința pe care o avea pe când era necircumcis, astfel încât el să fie părintele tuturor celor care cred fără să fie circumciși, ca să li se considere și lor justificarea, 12 și părintele circumciziei pentru cei care [provin] din circumcizie, dar și al celor care merg pe urmele credinței părintelui nostru Abraham, pe care a avut-o pe când era necircumcis a.
         13 Căci promisiunea că va deveni moștenitorul lumii i-a fost făcută lui Abraham și descendenței lui nu prin Lege, ci prin justificarea din credință. 14 De fapt, dacă moștenitorii ar fi prin Lege, credința ar deveni inutilă, iar promisiunea ar fi anulată. 15 De fapt, legea provoacă mânie. În schimb, unde nu este lege, nu este nici încălcarea ei. 16 De aceea [promisiunea a fost făcută] prin credință, ca să fie din har și ca promisiunea să rămână singură pentru toată descendența: nu numai pentru cel care provine din Lege, ci și pentru cel care provine din credința lui Abraham, care este părintele nostru, al tuturor, 17 după cum este scris: Te-am pus părinte al multor popoare, [adică] înaintea lui Dumnezeu în care a crezut, care dă viață celor morți și cheamă la ființă cele ce nu sunt.
         18 Sperând împotriva oricărei speranțe, el a crezut că va deveni părintele multor popoare, după cum i se spusese: Așa va fi descendența ta. 19 Și, fără a slăbi în credință, nu b s-a uitat la trupul său aproape mort de acum c - avea aproape o sută de ani - și nici la sânul neroditor al Sarei, 20 n-a șovăit cu neîncredere, ci, în fața promisiunii lui Dumnezeu, s-a întărit în credință dând glorie lui Dumnezeu, 21 convins pe deplin că cel care a făcut promisiunea poate s-o și împlinească. 22 Pentru aceasta i s-a considerat ca justificare. 23 Dar ce a fost scris nu i s-a considerat numai pentru el, 24 ci va fi considerat și pentru noi care credem în cel care l-a înviat din morți pe Domnul nostru Isus Cristos, 25 care a fost dat [la moarte] pentru fărădelegile noastre, dar a înviat pentru ca noi să fim justificați.

     

    Note de subsol


    a În tradiţia iudaică, păgânii (cei necircumcişi) erau consideraţi ca neavând tată, "copii din desfrânare" (cf. In 8,41). Considerând credinţa lui Abraham ca fundament al justificării sale, sfântul Paul îi consideră pe creştinii proveniţi dintre păgâni ca descendenţi ai lui Abraham: deci au un tată şi nu sunt deloc defavorizaţi în comparaţie cu evreii.
    b În multe manuscrise propoziţia este afirmativă.
    c Câteva manuscrise vechi omit: de acum.
    copiere simplă
    copiere cu trimitere
    copiere cu formatare

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16


     
    © 2013 DeiVerbum.ro - un proiect dezvoltat de Catholica.ro în colaborare cu Ercis.ro şi EdituraSapientia.ro